fredag 4 november 2011

Vantar med renar

En till julklapp är klar, nämligen ett par vantar till min mamma. Vi har en stuga i lappland och min mamma är väldigt förtjust i renarna, som tycker om att traska brevid vår stuga, så när jag såg mönstret i den senaste Novita tidningen blev jag direkt inspirerad. Jag tyckte vantarna skulle passa perfekt min mamma och eftersom hon inte har några vantar, då hon oftast använder handskar, så blir det iaf något nytt.


Vantarna är stickade av Novitas isoveli, dvs. storebrorn till sju bröder, och således är de härligt tjocka och varma. Garnet hade jag dessutom i min garnkorg och det var nog dags att använda det eftersom nystanen hade prislappar på med belopp i mark. Det är ju ett tag sedan Finland bytte till euro. :) Jag stickar ganska spänt, men att blocka vantarna gjorde under och nu är de inte alls spända som de var innan blockandet.


Projektinfo:
Mönster: Novita talvi 2011 - Malli 84 B: Aikuisen kirjoneulelapanen, Anne-Maija Immonen
Garn: Novita Isoveli, rött 55 gram och vitt 41 gram
Stickor: 5 mm och 6 mm
Annat: Mönstret hade ett tryckfel, som jag lade märke till först då jag stickade andra vanten, dvs. i rutmönstret borde det ha varit två vita rader innan man börjar sticka renarnas horn. Jag orkade inte sprätta den färdiga vanten, så jag stickade andra vanten också "fel".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar