måndag 28 november 2011

Shalom

Jag var på våren 2008 i S:t Petersburg och hälsade på en vän. En dag åkte vi till Pushkin (ingen aning om det skrivs så...) som ligger utanför S:t Petersburg, där Katarinapalatset befinner sig. Efter palatsrundvandringen gick vi tillbaka till tågstation. På tillbakavägen besökte vi en liten marknad på någon bakgård och där hittade jag en dam, som sålde garn. Jag har ingen aning om vad garnet är för något eller om det är ull eller akryl. Damen tog 2,50 euro per härva och när jag frågade vad härvorna vägde sprang hon till grannförsäljarens fruktvåg och meddelad att 250 gram. Det hela var så absurt att jag köpte två härvor.


När jag nystat härvorna visade det sig att garnet vägde betydligt mer än 500 gram. Under hösten blev jag plötsligt förtjust i Shalom koftan och efter en granskning i garnförrådet beslöt jag mig för att äntligen använda rysslandgarnet. För att uppnå den masktäthet som mönstret krävde stickade jag garnet dubbelt.


Jag trodde garnet skulle räcka mer än väl till tröjan, men sanningen visade sig vara annan. Tröjan blev betydligt kortare än mönstret, men tillräckligt lång för att användas. Jag gjorde inga modifikationer.


Kävin keväällä 2008 Pietarissa tervehtimässä ystävääni. Kävimme yhtenä päivänä Pietarin ulkopuolella sijaitsevassa Pushkinissa (en tiedä miten paikan nimi kirjoitetaan, mutta se lausuttiin joten kuten noin). Pushkinissa sijaitsee kaunis Katarinan palatsi ja palatsikierroksen jälkeen päädyimme pienille markkinoille, jossa löysin lankamyyjän. En tiedä yhtään mitä lanka oikeastaan on, mutta tilanne oli sen verran koominen, että päädyin ostamaan kaksi vyyhtiä lankaa. Olen syksyn aikana ihastunut Shalom neuleeseen ja lankavarastoani pengottua langaksi valikoitui tämä venäjän tuliainen. Neuloin kaksinkertaisella langalla ja päättelin neuleen langan loppuessa, joten siitä tuli hieman mallia lyhyempi.

Projekt-info:
Mönster: Shalom Cardigan by Meghan McFarlane, på ravelry här.
Garn: svart garn från Ryssland, åtgång 566 gram
Stickor: 7 mm
Annat: en knapp, materialkostnader ca. 5 euro för hela tröjan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar