onsdag 16 november 2011

En ny förälskelse/Uusi rakkaus

I somras köpte jag en slända på medeltida marknaden i Åbo, men jag hade aldrig riktigt tid att lära mig att använda den trots att jag hade ett brinnande intresse. Jag har nämligen hemma en gammal spinnrock jag fått av min farmor och jag har länge haft en dröm om att lära mig att spinna garn. Trots att min spinnrock torde ha alla delar kvar nämns jag inte börja leka med den, eftersom jag är rädd att jag söndrar något. Spinnrocken har nämligen alltid haft en viktig roll i mitt liv och den bevarar ett vackert minne av min farmor, som gick bort för några veckor sedan.

När den nya garnaffären Villavyyhti lanserade höstens kursutbud och det dessutom fanns med en kurs för nybörjare, som vill lära sig att spinna med en slända, anmälde jag mig bums och förra lördagen satt jag lycklig 6 timmar och spann garn.


Ullen är färgad BFL av Louhittaren Luola och sländan från Schacht. Bådadera hörde till kursens pris. På kursen lärde vi oss också att tvinna garnet med hjälp av sk. andean-plying. På bilden nedan ser ni vad jag åstadkommit hittills. Jag provade nu också äntligen på den sländan jag köpte i somras. Jag tror jag har förälskat mig i mina sländor!


Ajattelin nyt kokeilla blogin kirjoittelua myös suomen kielellä, kun olen saanut jonkin verran kommentteja suomeksi. Kiitos näistä! Eli kävin värttinän kehruun perusteet kurssilla ihanassa uudessa lankaliikkeessä Villavyyhdissä. Kuuden tunnin kurssilla opeteltiin kehräämistä ja kertausta. Päästyäni kotiin pääsin myös vihdoin kokeilemaan oikein toden teolla viime kesällä Turun keskiajan markkinoilta ostamaani alapainoista värttinää. Kuvissa näkyvät myös Louhittaren Luolan värjäämää BFL kuitua ja Schachtin yläpainoinen värttinä, jotka kuuluivat kurssin hintaan. Taidan olla rakastunut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar