söndag 11 mars 2012

Little arrowhead och benvärmare

I januari fick jag ingenting färdigt, men jag köpte desstu mera garn. Aija baija mig! Jag försöker ju minska mina lager. Nå jag kan trösta mig med att mitt garnlager är nu desstu ljuvligare. Nu gäller det bara att sticka bort de äldsta garnen från lagret.

Förra sommaren köpte jag i Estland några härvor Katias Tupa garn och nu fick jag äntligen stickat en sjal av dem. Efter lite surfande på Ravelry beslöt jag mig för Little Arrowhead vars ursprungliga garn var rätt lika Tupa.


Av tre härvor blev det en liten och just passlig sjal att knyta runt halsen. Mönstret var enkelt och jag stickade lite flere varv av båda mönsterdelarna för att maximera garnåtgången.


Projektinfo:
Mönster: Little Arrowheas Shawl - Pam Allen, på ravelry här.
Garn: Katia Tupa, 150 gram
Stickor: 4,5 mm
Materialkostnader: ca. 13 euro



Jag har också fått färdigt ett par benvärmare, men eftersom ribbstickade benvärmare är lite trista tänkte jag att de inte behöver ett eget blogginlägg. Mönstret är från Johanna Wallins bok Sticka småvarmt och garnet är Novitas Anni. Jag stickade ett nystan per benvärmare så att det inte blev några som helst rester kvar. Skönt. När jag satt in mönstret på Ravlery kom jag på att det dessutom uppfyller B-bokstavens krav eftersom mönstret hette basmodell benvärmare. Jag hade dock tänkt sticka något annat för B, men mer om det i ett annat inlägg.

Tammikuu oli hieman epäonnistunut kuukausi langan vähentämisen suhteen, koska en onnistunut saamaan mitään valmiiksi, mutta ostin sitäkin enemmän lankaa. Hups. No onneksi kotiin tuli mitä ihanempia lankoja, joten jos saisin nyt tämän vuoden aikana ne vanhimmat langat neulottua pois varastoni alkaisi olemaan todella ihku. Helmikuussa valmistui kaksi työtä: Little Arrowhead shawl ja mustat säärystimet. Olen etenkin tyytyväinen huiviin ja Katian Tupa lanka oli oikein mielyttävää neuloa. Huivista tuli tämän lisäksi juuri sopiva solmittavaksi kaulan ympäri. Säärystimiin sain sopivasti kulutettua kaksi kerää Novitan Annia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar