måndag 3 januari 2011

Nyårslöften

Då har året 2011 kört igång och det är dags att göra nyårslöften. Mitt nyårslöfte på handarbetsfronten har att göra med en Ravelry-grupp jag gått med i, nämligen Lankalaatikko 2011. Det är fråga om en grupp för finländska stickare och virkare och tanken är att man gör själv upp sina regler för hur man skall få bättre koll på sitt garnförråd.

Mina regler för år 2011 är enkla. Huvudregeln är att jag inte får köpa garn. Mitt garnlager är idag den 3.1.2011 nästan 30 kilo. Nu är det dags att börja banta. :) Men för att inte förstöra glädjen med handarbetet så har jag ett par undantagsregler:
- huvudregeln gäller inte utomlands
- om garnet tar slut mitt i stickningen får man köpa till garn så att man får projektet färdigt (undantagsklausul1)
- för varje bantat 5 kilo får man köpa något extra som belöning, också garn är tillåtet
- gåvor får tas emot, men man får inte fiska efter gåvor bara för att få mera garn
- ifall jag får någon beställning och det VERKLIGEN inte finns något lämpligt garn i det egna förrådet får man köpa det nödvändiga garnet, förutsättningen är att projektet börjas omedelbart (undantagsklausul2)
- stickor och virknålar får köpas då de behövs för ett projekt
- ifall jag slipper på någon hadarbetsmässa får jag köpa vad som helst inom den på förhand fastlagna budgeten

Ifall jag bryter mot dessa regler är jag tvungen att för varje inköp betala in 20 euro till min och min sambos gemensamma resekassa. Dessutom har jag bestämt att ifall handarbetsglädjen försvinner, så är det tillåtet att hoppa av. Belöningen för ett godkännt år är att jag får köpa något härligt och lyxigt garn, som normalt skulle kännas alltför dyrt. Okej, låt året börja och garnförbrukningen köra igång på allvar. Projekt nummer ett är en kofta av alpakka. Ni får se mera när jag fått den klar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar