söndag 23 januari 2011

Kofta av alpakka

Idén till denna kofta fick jag ur ett skyltfönster jag gick förbi. Skyltfönstret tillhörde förståss en garnaffär och det hela slutade med att jag efter några veckor av dräglande gick in i affären och köpte garnet och fick mönstret på köpet. När jag köpte garnet tänkte jag inte alls på att det måste nystas eftersom jag aldrig hittills nystat garn. Garnet såg jätte krångligt ut att nysta, men det visade sig betydligt enklare.


Koftan stickades i tre delar, dvs. ett huvudstycke och två ärmar. Superlätt stickande, bara räta och aviga. Ett bra nybörjarprojekt. När stycket mätte 50 cm lämnade man ett hål för den ena ärmen. Sedan stickade man 50 cm för ryggen och sedan ett till ärmhål och sedan ännu 50 cm slätstickning. Hela stycket mätte 150 cm.


När koftdelen var färdig blockade jag stycket så att det säkert skulle mäta rätt längd.


Medan koftan blockades stickade jag två ärmar.


Ock slutresultatet ser ni nedan.


Koftan kan man sedan ha på sig på olika sätt. Antingen med ett bälte...


...eller utan bälte...


...eller kanske slänga den över axeln...tja sky's the limit eller något.



Skönt att koftan äntligen är färdig. Slutresultatet blev jätte varmt, men jag är nog inte supernöjd. Jag kommer säkert att ha användning för koftan hemma när jag fryser, men jag tror inte jag kommer att använda den utanför hemmet. Så här går det oftast när jag stickar tröjor, men jag tänker inte ge upp. Någon dag skall jag ännu sticka något som jag vill ha på mig också i offentligheten.

Projektinfo:
Mönster: Skrivet av Heidi Lindholm, fick det på köpet när jag köpte garnet i Käsityö Elisa i Åbo
Garn: Teetee Cacao (öglealpakka) 
Stickor: 80 cm rundsticka av 6mm
Materialkostnader: ca. 30 euro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar