söndag 30 januari 2011

Lovikka vantar

Jag lärde mig att sticka på lågstadiet och det första jag stickade var ett par lovikka vantar. Jag har stickat flera par sedan dess, men aldrig använt något särskilt mönster. Eftersom jag inte vill blogga om något jag stickat utgående från ett mönster, utan att kunna referera till det, sökte jag på nätet efter något passande. Jag hittade ett bra och gratis mönster på Ravelry för Lovikka vantar. Traditionella Lovikka vantar skall ju stickas av lovikka-garn, men eftersom jag inte får köpa något garn för tillfället var jag tvungen att fundera på alternativ. På ravelry har det funnits en diskussion om vilket garn man skall välja för att få så varma vantar som möjligt. De som deltagit i diskussionen har alla ansett att alpakka-garn är det varmaste, särskilt om man stickar garnet dubbelt, och det var utgående från det som jag valde garnet till det här projektet.


Vantarna gick jätte snabbt att sticka, men under arbetets gång var jag rädd att garnet inte skulle räcka.


I bilden nedan ser ni hur litet garn det blev över efter vantarna.


Resterna använde jag sedan för flätorna.



Projektinfo:
Mönster: Järbos Lovikka vantar
Garn: Sandnes alpakka 100 gram (2 nystan, inga rester) + lite vitt restgarn för broderiet
Stickor: 5 mm strumpstickor
Materialkostnader: ca. 13 euro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar