tisdag 16 november 2010

Mössa av restgarn

Denhär mössan blev till lite av misstag. Jag hade tänkt göra en tredje nuttu till barnen i etiopen, men jag tänkte att jag improviserar och stickar den på strumpstickor. Jag blev själv överraskad av hur trevlig färgkompinationen blev och vid något skede bestämde jag mig för att det bli en mössa i stället. Och sluresultatet blev ungefär såhär.



Eftersom det i princip är en mössa efter mitt eget mönster, så tänker jag här publicera mönstret så att jag kan sticka mössan på nytt någon dag om jag så känner.

Garnåtgången var sammanlagt 55 gram och garnen var Novitas Nalle och Wool. Strumpstickorna var av storlek 3,5 mm.

Lägg upp 136 maskor och fördela jämt på fyra stickor.
- ribbstickning 2 räta, 2 aviga (i min mössa började jag med en rät maska, sedan 2 aviga osv.)
- gör ränder enligt behag (här 8 varv brunt, sedan 4 varv av alla färger turvis)
- sticka tills stycket mäter ca. 20 cm.
- lämna bort ränderna och fortsätt sticka med “bottenfärgen”
- avmaskningen:
varv 1: sticka alla aviga maskor ihop
varv 2 och 3: sticka som vanligt
varv 4: sticka ihop varannat “rätmaskepar”
varv 5: sticka som vanligt
varv 6: sticka de ensamma rätmaskorna ihop med de aviga
varv 7: sticka ett vanligt varv
varv 8: *1 rät, 2 maskor ihop, 1 avig* upprepa varvet ut
varv 9: sticka ett vanligt varv
varv 10: sticka ihop alla räta maskor
varv 11: sticka ett vanligt varv
varv 12: *sticka två maskor ihop* upprepa varvet ut
varv 13: kapa av tråden och dra den igenom de resterande maskorna
fäst trådarna och voilá mössan är klar



Projektinfo:
Mönster: mitt eget
Garn: rester av Novita Nalle och Novita wool, sammanlagt 55 gram
stickor: 3,5 mm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar