söndag 21 november 2010

Kalajoki-sockor

Äntligen har jag fått ännu ett par sockor färdiga. Dessa sockor kommer min pappa att få i julklapp. Ett jätte bra mönster och den kurviga "floden" som rör sig ner längs foten är jätte fin. Jag stickade med strumpstickor och lade upp 60 maskor istället för de 54 maskorna som mönstret hade.



Efter att ha stickat flera par sockor från tårna uppåt och samtidigt kunde jag konstatera att jag nog föredrar den metoden. När första sockan var färdig hade jag nämligen en riktig ångest för att börja med den andra sockan. Nu förstår jag vad folk menar med "second sock syndrome". Som tur är jag ganska nogrann med att göra en sak innan jag börjar med nästa och dessutom så var jag ju tvungen att sticka den andra sockan också om jag vill kunna ge bort sockorna till julen.



Här är sockorna efter att de blockats. Mönstret kommer bra fram och jag är nöjd med slutresultatet, trots att garnet känns lite väl luddigt.



Projektinfo:
Mönster: Kalajoki av Tiina Seppälä (finns på ravelry)
Garn: Novitas Nalle aloevera, åtgång ca. 76 gram
Stickor: 3,5 mm
Materialkostnad: 3,41 euro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar