måndag 8 november 2010

Balettsockor

Jag har funderat länge på vad jag skall ge min lillebrors flickvän i julklapp. Eftersom jag bestämt mig att sticka sockor till alla i min familj, har jag länge funderat på om jag täcks göra det också till henne. Jag vet nämligen att hennes mormor brukar sticka till henne, så jag har kännt att det skulle vara fånigt att sticka något till henne också. Men när jag såg dethär härliga mönstret ändrade jag mig. Jag resonerade så att hennes mormor knappast stickar sockor av supertunt garn och hon gör det knappast från tårna uppåt heller, så min brors flickvän kan helt enkelt inte ha sockor som påminner om dessa. :) Jag hoppas verkligen hon kommer att tycka om dem.

Sockorna är stickade alltså samtidigt och från tårna uppåt.



När sockorna var klara såg de ut såhär. Jag vet inte om ni känner som jag, men jag blir så irriterad när jag stickar perfekt åtsittande sockor och folk frågar att hur dom blir så små...?!? Jag vet ju att dom kommer att sitta bra eftersom vi har t.ex. samma skostorlek med min brors flickvän och jag provat efterhand att de blir bra. Och klart att sockorna ser ut som små korvskinn när de är stickade av tunt garn och har en massa flätstickning...



...men därför blockar man ju sockorna och så blir slutresultatet såhär.



Och visst är de söta fastän jag säger det själv. Det gick så litet garn åt, så det garn jag köpte kommer att räcka till ett par sockor till och jag tror bestämt jag kommer att sticka likadana till mig själv något tag.



Projektinfo:
Mönster: Melissa Morgan-Oakes - Toe-up 2-at-a-time socks
Garn: Schachenmayr nomotta - Rheuma thermal wolle (100% supermjukt ull), åtgång 41 gram
Stickor: 100 cm rundsticka 2,5 mm
Pris: 3,96 euro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar