lördag 2 oktober 2010

Något värmande till jakten

Jag köpte för några veckor sedan några nya handarbetsböcker. Från den här boken fick jag en jätte bra idé för vad jag skall ge min pappa i julklapp.



I boken finns en hel del härliga mönster på små arbeten, som t.ex. mössor, vantar, sockor och sjalar etc. Det mönstret jag fastnade för var ett par "torgvantar" som designern hade gjort för sin vän som håller på med jakt. Min pappa tycker om att skjuta sjöfåglar och han brukar ofta sitta på morgonnatten på någon kobbe ute i skärgården och vänta på fåglarna. Då kan det vara skönt med något värmande kring handlederna, som inte hindrar en att hantera bössan. I boken fanns två olika mönster och en massa tips på hur man kunde variera vantarna. Jag valde att sticka ett par med strumpstickor och flätmönster.



Det gick så snabbt att sticka och slutresultatet var snyggt, så jag beslöt att sticka ännu det andra paret som fanns i boken. Detta mönster gick ut på maskor som korsade varandra och stycket stickades på vanliga stickor och sedan maskade man av när stycket var önskad längd. Jag gjorde båda vantarna ca. 15 cm långa. I det andra paret lämnade jag i sömmen ett hål för tummen, eftersom min sambo tyckte att vantarna skulle vara bättre med tumhål.



Här är de båda paren färdiga.



Jag tvingade ännu min sambo att agera som modell. Vid fotograferandets stund låg han i sängen med en ordentlig krapula, så jag ber om ursäkt för att fotografiet inte är så fantasifullt. Men ni får iaf en bild av hur vantarna ser ut på riktigt.



Projektinfo:
Mönster: Tyyliä puikoilla, skriven av Hammerkog, Paula - Wincent, Eva - Westman, Rikard
Garn: Novita 7 veljestä, åtgång ca. 100 gram sammanlagt
Stickor: 4 mm
Pris: 2,60 euro sammanlagt (för ett par 1,30 euro)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar