tisdag 12 oktober 2010

Välgörenhet och KAL

En av mina vänner som stickar nu och då berättade att hon ville bli av med sina garnrester, eftersom hon inte längre vill sticka. Hon anser nämligen att hon stickat klart. Den tankegången kommer jag aldrig att förstå, men sen igen är jag betydligt tokigare i handarbete än vad hon är. Poängen med det hela är alltså den att hon hittat på nätet ett mönster för sk. "nuttun" som skickas till bebisar i etiopien. Hon tyckte att mönstret var enkelt och att på det sättet kunde hon och vi andra i vårt kompisgäng bli av med vårt överlopps garn. Jag blev smått road av det sättet hon uttryckte sig på eftersom de andra flickorna inte stickar och således inte har något garn i knutarna och jag igen är så galen i mitt garn att jag inte anser ha något överlopps garn. :)

Men hon fick alla övertalade på att vi ska ordna en stickkväll och så får var och en av oss dra sitt strå i stacken. Jag älskar ju att sticka så jag var förståss med på noten. Jag var o handlade lite reagarn och extra stickor och sedan provstickade jag en nuttu för att bättre kunna lära de andra ovana stickarna. Jag stickade med Novita Nalle och Wool och hade 3,5 mm stickor och slutresultatet ser ni nedan. Ikväll ska jag alltså på vår första "stitch'n'bitch"-kväll så det blir iaf en till nuttu. Mönstret och mera information hittar ni här. Det här är alltså inte mitt eget mönster, utan en kvinna vid namn Pirkko Tuppurainen har kört igång projektet. Mera info finns också på facebook om man söker på ordet "nuttu".



Jag brukar inte ha flera projekt igång samtidigt, men nu har jag brutit min regel. I Ravelry har finlandssvenskarna en egen KAL på gång. Temat är mumin. Här ser ni en smakbit av vad jag försöker få till stånd. Jag har inget mönster att utgå ifrån så vi får se om det överhuvudtaget blir något av det hela.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar