söndag 26 september 2010

Fabriken har kört igång

I år har jag tänkt ge alla mina nära och kära sockor i julklapp. Dessa sockor hade jag ursprungligen tänkt ge till min pappa, men sedan ändrade jag mig. Jag ändrade mig säkert främst av lathet. Jag orkade helt enkelt inte räkna om maskorna för ett par herrsockor och mönstret var gjort för storlek 38. Mönstret är från Ullas sida och jag blev direkt förtjust i det. Jag tänkte att detta garn skulle kunna passa till mönstret. När jag börkade sticka visade sig garnet vara lite annorlunda än jag tänkt mig och jag vet inte om jag är riktigt nöjd med slutresultatet. Flätorna som går på varsin sida av sockan kommer inte fram. Sockorna har fått sitt namn av Oulanka floden (eller är det kanske en å).



Jag ville sticka sockorna samtidigt så jag avvek från mönstret i det hänseendet. Mönstret var lätt och roligt att sticka. Sockorna skulle dessutom stickas spegelvänt så jag hade stor hjälp av stickmarkörerna. Dessa härliga pärlor är tillverkade av Peikonpoika. Nedan ser ni mina tappra försök att fotografera sockorna. Ingen lätt match när man gör det ensam. Hoppas ni ändå får en bild av hur slutresultatet ser ut.







Projektinfo:
Mönster: Oulanka, Laura Uusitalo är designern och mönstret finns i Ulla 01/10
Stickor: 2,50 mm rundsticka
Garn: Cewec California Salida
Pris: 5,60 euro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar