torsdag 21 oktober 2010

Min första KAL är färdig!

I ett tidigare inlägg nämnde jag att jag är med i en KAL. Det är alltså min första KAL och temat är mumin. Jag ville inte sticka något plagg med en mumin bild och jag hittade inte riktigt någon inspiration från mumin för att göra något annat kreativt. Således bestämde jag mig för att sticka en mumin figur. Jag har inget mönster, utan figuren är helt gjord efter eget huvud. Jag började med nosen, men insåg sedan att det blir för invecklat. Jag lämnade nosen och vänta och stickade fötterna istället. Sedan lade jag ihop fötterna och började öka maskorna så att kroppen började ta form. Jag var dock lite väl ivrig att öka maskor och hade inte riktigt tålamod att sticka vidare, så jag minskade maskorna sedan radikalt. Slutresultatet blev att kroppen äntligen fick den form jag ville, men nedre ändan blev påsig....En lite plastikoperation senare och allt blev bättre (här sprättas ju ingenting..).



När jag kommit tillräcksligt långt tog jag nosen med och sedan stickade jag huvudet. Jag fyllde figuren med vadd och sedan stickade jag ihop huvudet så att jag avlutade med öronen. Sedan stickade jag två armar som jag fyllde och sydde fast i kroppen. Svansen stickade jag med fyra maskor och gjorde en tofs i ändan. Fotlänken stickade jag likaså med fyra maskor.



När allt annat var färdigt fäste jag lite gult hår på huvudet och broderade två ögon.



Här är ännu en bild från sidan.



Och voilá den färdiga snorkfröken.



Projektinfo:
Mönster: mitt eget
Garn: Drops - Baby Merino 50 gr
Stickor: 2,5 mm
Pris: garnet 3,95 euro + vadd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar