lördag 24 september 2011

Tågsockor

Min bästis kommer att föda vilken dag som helst nu och jag vill förstås välkomna den lilla bebisen med ett par värmande sockor. Jag valde ett gratismönster på nätet och sökte i garnförrådet efter garn som skulle passa. Jag började med sockorna längst till vänster. Sockorna var jätte roliga att sticka, så jag stickade till slut 3 par enligt mönstret med diverse restgarn.


Det bästa med mönstret är den härliga berättelsen som ligger bakom sockorna. Enligt berättelsen var det en 2 månader gammal flickbebis utan sockor på tåget från Vasa år 1940. Tågresan avbröts p.g.a. att tågspåret var av efter bombningarna. En medpassagerare, en pensionerad handarbetslärare, tyckte synd om den lilla bebisen utan sockor och medan tåget stod stilla under reparationerna av tågspåret sprättade hon upp en del av ärmen på sin vita tröja och stickade ett par sockor enligt detta mönster.

Projektinfo:
Mönster: Etelä-Pohjanmaan Taito, gratis mönster.
Garn: Drops baby merino, CEWEC California salida och Debbie Bliss baby cashmerino, sammanlagt 89 gram för 3 par sockor
Stickor: 2,5 mm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar