söndag 21 augusti 2011

Ribbstickad tunika

Som jag redan tidigare berättat försöker jag minska på mitt garnlager. Detta betyder i praktiken att sticka upp gammalt garn. Förra sommaren blev jag förtjust i Novitas Puro batik färger och jag köpte sex nystan för att sticka den här tunikan från Novitas sommarnummer. Jag hann aldrig sticka tröjan i fjol, men i år tänkte jag att det var dags.


Jag började första augusti och fick tröjan klar idag. Vad tycker jag om slutresultatet? Tja, jag vet faktiskt inte. Jag kan inte bestämma mig om jag tycker om tröjan eller om jag hatar den. Tröjan är stickad enbart i ribbstickning. Jag har aldrig varit en vän av ribbstickning, så fråga mig inte varför jag valde ett mönster med enbart ribbstickning. Tröjan är iaf klar och jag har minskat på mitt garnlager med 480 gram. Och om inte annat så kan jag använda tröjan nästa sommar på stugan.

Enligt mönstret behövdes det 550 gram till tröjan, vilket ledde till att jag köpte 6 nystan á 100 gram. Nu har jag då kvar rejält över ett nystan. Av det tänker jag sticka en baktus, men mer om det senare.

Projektinfo:
Mönster: Novita, sommar 2010, nr. 2
Garn: Novita Puro batik, åtgång 480 gram för storlek M
Stickor: 5 mm
Materialkostnader: ca. 18,40 euro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar