tisdag 23 augusti 2011

Baktus

Jag vet att jag är lite efter i "internets stickningstrender", dvs, att sticka sådant som är pop just nu och som "alla" stickar. Jag har ju det här året stickat Revontuli-sjalen och Vihervaara-hupparen, som båda varit projekt som många bloggare stickat för evigheter sedan. :) Nå jag tuffar på i egen takt. Min nya "blogg-klassiker", om man nu kan kalla stickningsmönster klassiker, är Baktus. Jag minns iaf bra berättelsen om Karius och Baktus (en saga om två tandtroll som sjalen har fått sitt namn efter) och vad jag har förstått var Baktus-sjalen en stor hit på norska bloggar för några år sedan. Jag tyckte mönstret var perfekt för mina Novita Puro batik rester och sjalen var härligt snabb och enkel att sticka. Ursäkta för mina trista bilder, hovfotografen är nämligen ute och reser och jag är tvungen att fixa själv allt fotograferande.


Projektinfo:
Mönster: Baktus av Strikkelise
Garn: Novitas Puro batik, åtgång 120 gram
Stickor: 5 mm
Materialkostnader: ca. 4,60 euro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar