söndag 19 december 2010

Sambo-sockor

Min sambo har länge tjatat att han skulle vilja ha ett par stickade sockor. Jag har dock inte varit så ivrig på att sticka sockor till honom för vi har olika åsikt om hur sockorna skall vara. Och dessutom har han haft två par jätte fina yllesockor som någon av hans släktingar stickat åt honom. Under hösten lopp har han dock tappat bort en av dessa yllesockor (jag tror att han gömt den nånstans med flit) och därför gick jag med på att sticka ett par nya sockor till honom. Han älskar sockor av garn som seiska veikka och så ska dom ha långa skaft. I Novitas höstnummer från 2010 så fanns det ett sådant mönster jag tänkte att han kunde gilla och jag hade gissat rätt. Nu när alla julklappar är färdigt stickade så hade jag tid att sticka något till honom också.

I mönstret är sockorna stickade på ett traditionellt sätt från skaftet nedåt. Jag har dock lärt mig att sticka två sockor samtidigt med en rundsticka så jag adapterade mönstret så att det funkade med rundstickan. Och skaftet blev ca. 21 cm istället för de 30 cm som stod i mönstret.


Det bästa med att sticka sockor med tjockt garn är att det går snabbt. Och jag älskar att sticka dem samtidigt för då är helt projektet färdigt med en gång. Slutresultatet ser ni nedan och visst blev de bra, eller iaf är min sambo nöjd. Men han får dom i användning först på julafton eftersom de passade så bra in i resten av hans julklapp. ;)

Projektinfo:
Mönster: Novita hösten 2010
Stickor: 3,5 mm (en lång rundsticka för magic loop)
Garn: Novitas Seitsämän veljestä, åtgång 150 gram
Materialkostnader: 3,99 euro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar