onsdag 15 december 2010

Mera julpyssel

I år tänkte jag förutom sockorna, ge i julklapp sk. "tändningsrosor" (på finska sytykeruusu). Dessa är gjorda av äggkartonger och stearin och en närmare beskrivning till rosorna kan ni hitta på Annas blogg. Det är alltså hennes idé och inte min, men visst blir de fina. Och jag kan berätta att de fungerar utmärkt och kanske till och med bättre en de tändningsbitar man kan köpa från butiken.


Det blev tre hela burkar med rosor och varje glasburk innehåller 25 rosor. Glasburkarna är från Ikea. Detta är ett supertips om man har mycket överlopps ljusstumpar eller dylikt hemma. Billigt och bra och en utmärkt julgåva. Den här sortens återanvändning tycker jag om. :)


Ikväll har jag äntligen haft tid att göra dessa små tomtar. Materialpaketet köpte jag från en hobbyaffär och det kostade 6,50 euro. I paketet fanns allt som behövdes. Det enda som inte fanns var sax, lim och nål.



Efter ett par timmar av klistrande och syende så var tomtarna färdiga och jag är nöjd. På bilden syns en 20 cm lång linjal så detta ger en bild av hur stora tomtarna är. Tomtarna var jätte lätta att göra och jag kan bra tänka mig att köpa en liknande materialsats någon annan gång också.


Nu hänger tomtarna på vår vägg och piggar upp julstämningen hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar