torsdag 26 augusti 2010

Första julklappssockorna

Jag köpte för en tid sedan knit pros 2,5 mm rundsticka för att prova hur det är att sticka två sockor på en gång. Och jag kan säga att jag älskar både knit pros rundsticka och stickningsmetoden. Härligt med att båda sockorna blir klara på en gång och att slippa "andrasock-syndromet". Sockorna tänkte jag ge till min lillebror till julkapp. Han har storlek 46 på fötterna så jag hoppas verkligen sockorna passar. Jag började sockorna med Judy's magic cast on tekniken och stickade slätt tills jag hade det antal maskor jag önskade.



Sedan stickade jag själva mönsterdelen på fotdelen tills det blev dags för att öka maskorna för själva hälen. För denna tekniska del hade jag hjälp av Melissa Morgan-Oakes bok "Toe-up 2-at-the-time socks".



Jag köpte häromdagen Succaplokkis sockblockare och trots att dom var svindyra så är jag nöjd. Jag är en sån prylbög (ursäkta mig) när det gäller handarbetsverktyg och hjälpmedel. :) Anyway, sockornas skaft stickades med samma antal maskor som själva fotdelen och jag stickade in elastan i slutet av resoren för att sockorna skall hålla formen bättre.



Och så här mycket/litet garn blev det kvar...



...det är säkert det som jag tycker allra mest om med att sticka sockorna från tårna uppåt är att man kan använda upp precis allt garn och det blir inga onödiga restgarn i hörnen. Det var första gången jag använde detta garn och jag tyckte massor om det fram tills att jag stötte på en knut i det ena nystanet. Blä...Men annars så blev jag nöjd med sockorna och jag hoppas min bror också gillar dem.

Projektinfo:
Mönster: Drops design och Melissa Morgan-Oakes - Toe-up 2-at-the-time socks
Garn: Drops Fabel
Stickor: Knit Pro 2,5 mm, 100 cm
Pris: 6,90 euro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar