onsdag 11 augusti 2010

Fladdermusblus

Nu är jag äntligen färdig med min sommarblus. Garnet är bomull och jag valde en härligt pigg röd färg. Jag visste från första början att blusen inte kommer att smickra min kroppsform, men jag ville ha en skön och lös blus att dra på mig. Dessutom behövde man bara sticka ett fram och ett bakstycke och sedan sy ihop dem. Jag brukar alltid tröttna på stickandet senast vid andra ärmen och därför passade mönstret ypperligt.

Nedre kanten är rätstickning och stickorna var storlek 4 mm. Själva ytmönstret stickades med 5 mm stickor och mönstret var lätt att minnas.



Vid slutändan blev det trångt på stickan med alla maskor.



Sedan blockade jag fram- och bakstycket. Jag är så nöjd med Biltemas hopprutor. Världens bästa tips för en enkel och billig lösning för blockning. Jag har hur länge som helst sett dessa bitar på olika bloggar och undrat var man får tag på dem. Sedan råkade jag snubbla in på en blogg (minns inte mera vems..) där de tipsades om att biltemas hoppmatta fungerar utmärkt. Jag hoppade direkt i bilen och körde till närmaste biltema och till min lycka hade de i butiken av dem. Ett paket kostade lite under 7 euro. Och efter första provkörningen så kan jag säga att dom är super!



Och här är den färdiga blusen på mig...



...och här ser ni varifrån mönstret har fått sitt namn. :) Jag ser ut som om jag hade vingar.



Projektinfo:
Mönster: Novita kesä 2010, 27. Lepakkohihainen paita
Garn: Novita Tennessee, 100 gr. per nystan
Garnåtgång: lite under 5 nystan
Stickor: 4 mm och 5 mm
Pris: ca. 20 euro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar