måndag 3 december 2012

Björnen - Kontio

En av mina absoluta favorit designers för tjocka sockor är Tiina Kuu eller TiiQ som hon kallar sig på ravelry. Jag har samlat på mig en hel del Novita garn under de år jag inte visste om bättre. Dessa sockor är stickade av sju bröder och garnet är säkert 10 år gammalt. Garnet är betydligt mjukare än dagens sju bröder och jag har förstått att garn i dessa gamla nystan också håller bättre. Tråkigt om kvalitén faktiskt sjunkigt så drastiskt. Tiina Kuus mönster är alldeles strålande för sju bröders garnet. Min pappa kommer att få dessa sockor till julen.
 

Tällä hetkellä Tiina Kuu, tai TiiQ niinkuin hän kutsuu itseään ravelryssä, on yksi suosikkisuunnittelijoistani paksulankasukkien saralla. Olen vuosien varrella, ennen kuin tiesin paremmasta, kerännyt suuren valikoiman Novitan lankoja. Nämä sukat olen neulonut ikivanhasta seiskaveikasta. Lanka oli selvästi pehmeämpää kuin tämänpäivän seiskaveikka kaupoissa. Olen myös ymmärtänyt, että vanhat veikat kestävät kulutusta nykyisiä paremmin, mikä on todella harmillista. Tiina Kuun ohjeet ovat aivan loistavia seiskaveikkojen tuhoamiseen ja nämä sukat menevät isälleni joululahjaksi.

Projektinfo:
Mönster: Kontio av Tiina Kuu, gratismönster på Ulla
Garn: Novita sju bröder, sammanlagt 127 gram
Stickor: 3,5 mm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar