lördag 1 september 2012

Flerfärgsstickning - kirjoneuletta

Jag har alltid tyckt om flerfärgsstickning, men det har alltid kännats ganska besvärligt och jag har haft mitt eget system med att snurra på garnnystanen jämt för att garnet inte skall tvinnas. Jag har dock varit så lat att jag inte orkat studera på egen hand fiffigare sätt att sticka med flera färger. I början av augusti var jag på en kurs där Tuulia Salmela undervisade hennes sätt att sticka flerfärgat och en lampa tändes för mig. Det var enkelt och fiffigt och inget snurrande av nystan behövdes över huvudtaget. För att sedan träna upp mina nya kunskaper, stickade jag denna lilla övningströja.
 

Olen aina pitänyt  kirjoneuleesta, mutta kirjoneuleen neulominen on aina tuntunut hieman hankalalta. Kirjoneuletta neuloessani olen aina pyöritellyt keriä ja neulominen on ollut hidasta. En kuitenkaan ole laiskuuteni takia viitsinyt etsiä tietoa paremmasta tavasta, vaikka tiedän, että kirjoneuletta voi neuloa monella tapaa. Ratkaisu ongelmaani löytyi Tuulia Salmelan kirjoneulekurssilta. Tuulian tapa neuloa kirjoneuletta oli heti makuuni ja kotiin päästyäni päätin harjoitella uuttaa tekniikkaa harjoituspaidan avulla.

Projektinfo:
Mönster: Karen Baumers Sweet sweater, Knitty Gritty
Garn: diverse restgarn
Stickor: 2,75 mm och 3,25 mm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar