söndag 17 juli 2011

Virkad matta

Jag har aldrig varit super intresserad av inredning, men det här året han man inte kunnat undvika den nya inredningstrenden med virkade mattor. I garnaffärerna har det funnits till salu olika sorters dyra varianter till mattrasa och priset har lite avskräckt mig, men när jag fick höra att man kunde få material mycket billigare från en tygaffär åkte jag dit. I tygaffären "Jättirätti" fanns det trikårester till salu för 3 euro/kilo. Jag lät min sambo välja mönster och sedan nystade jag trikån och började virka.


Det gick snabbt och trots att jag ett par gånger var tvungen att sprätta så var mattan klar på några kvällar. Nu återstår bara problemet med vart jag ska sätta den. :)


Projektinfo:
Mönster: Mary Olki - Kauneimmat pitsit: "Auringonkukka"
Material: Trikåtrasa från Jättirätti, åtgång 828 gram
Virknål: storlek 10
Materialkostnader: ca. 3 euro

2 kommentarer:

  1. Superfin. Är den där butiken i Finland?

    SvaraRadera
  2. Hej Ewa!

    Och tack för din kommentar. :) Jättirätti affärerna finns här i Finland nära Åbo, men det går säkert att finna trikåtrasa i andra tygaffärer också. Jättirätti konceptet går ut på att de säljer en massa tyger och tillbehör billigt i enorma hallar på industriområden. Det finns säkert likadana affärer annanstans också. Google och olika diskussionsforum är alltid till bra hjälp när man söker efter någonting specifikt och inte vet var man skall börja :)

    SvaraRadera