lördag 26 november 2011

Silvia

Vad gör man när ens mormor skickar Året runt på posten till en och ber om att få en mössa enligt ett av mönstren i tidningen? Man söker förstås fram passligt garn, beställer det och börjar virka. Den här mössan skulle jag säkert själv aldrig ha tänkt på att virka eftersom den inte alls tilltalar mig, men jag förstår bra nu i efterhand att den föll min mormor i smaken. Mössan har fått namnet efter Drottning Silvia, eftersom hon någongång burit en liknande mössa. Garnet är ett tjockt sammetsgarn och jag hittade ingen motsvarighet i de finska nätbutikerna, så jag blev tvungen att beställa det från Sverige via Garnverket. Beställningen gick som tur smidigt och garnet kom rätt snabbt. Jag virkade enligt den större storleken eftersom jag tror att min mormor inte vill ha en spänd mössa eftersom hon har permanent och är väldigt mån om sina lockar. Färgen valde jag efter hennes nya vinterjacka.


Yhtenä päivänä sain yllättäen isoäidiltäni ison kirjekuoren postissa. Hän lähetti minulle Året runt-lehden, ja pyysi minua tekemään hänellä siinä olevan ohjeen mukaan Silviamyssyn. Myssy virkataan paksusta samettilangasta ja myssy on saanut nimensä ruotsin kuningatar Silvian mukaan, koska hän on joskus aikoinaan käyttänyt tämän tyyppistä myssyä. Itse en olisi valinnut tälläistä mallia tai lankaa, mutta isoäidin puolesta teen mitä vain, jopa tilaan samettilankaa ruotsista saakka, kun mitään sopivaa ei löytynyt suomen nettikaupoista.

Projektinfo:
Mönster: Året runt nr. 42, sid. 33 eller gratis på Garnverkets hemsida.
Garn: Plassard Velours, åtgång 3 nystan
Virknål: 9 mm
Annat: Sammetsgarnet sprättas lätt upp, kom ihåg att limma eller bränna garnändorna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar